Wednesday, December 23, 2009

Kayu Ukur Yang Berbeza (Sepatutnya) 3

Syabas diucapkan kepada sekolah A kerana dapat mengatasi banyak cabaran awalan dan berjaya menganjakkan ramai murid ke tahap yang lebih cemerlang. Sekolah B sebenarnya mengalami kemerosotan. Tahniah juga kepada sekolah C kerana berjaya menganjakkan lebih ramai murid ke tahap yang lebih cemerlang lagi.

Sekolah A memberi impak yang lebih besar kepada peningkatan berbanding dengan sekolah C walau pun dari segi 'ranking' sekolah C masih lebih atas dari sekolah A.

Sekolah A mempunyai enrolmen yang jauh lebih besar berbanding dengan sekolah C. Tambahan lagi jurang perbezaan antara kebolehan murid di sekolah A amat besar, tidak seperti sekolah C yang hampir seragam. Walau pun graf menunjukkan kedua-dua sekolah A dan C ada peningkatan, sebenarnya, sekolah A yang lebih hebat kerana dengan kekangan seperti enrolmen besar, ketidakseragaman (varians besar), min TOV yang rendah, pencapaian pada hujung tahun sekolah tersebut amat signifikan. Sekolah seperti ini (A) tak wujud? Setakat pada hipotesis sahaja? Tidak semestinya sekiranya isyarat, motivasi dan pengiktirafan yang betul, realistik, tak simplistik dan berpatutan diberi. Setuju?

Kayu Ukur Yang Berbeza (Sepatutnya) 2

Rajah menunjukkan tiga sekolah A, B dan C masing-masing dengan min prestasi murid Min A, Min B dan Min C pada awal tahun. Sekolah A menghadapi cabaran yang besar dengan nilai min TOV yang rendah dan varians yang besar (ketidakseragaman yang besar). Sebaliknya, sekolah C mempunyai murid dengan min TOV yang tinggi dan varians yang kecil (keseragaman yang tinggi). Enrolmen sekolah C jauh kurang berbanding dengan sekolah A dan B. Dengan 'bahan mentah' yang begitu tingginya kualitinya bertambah dengan 'advantage' enrolmen yang kecil, cabaran sekolah C ialah untuk meningkatkan kualiti 'produk' yang dihasilkan.

Katakan secara hipotetikal, pada hujung tahun, terdapat perubahan dalam pencapaian ketiga-tiga sekolah seperti ditunjukkan dalam rajah yang sama.
  • Sekolah A menunjukkan sedikit peningkatan dalam nilai min dan jumlah bilangan cemerlang bertambah. Tetapi, taburan masih besar dengan varians yang hampir sama dengan awal tahun. Walau bagaimana pun, pada keseluruhan ada peningkatan kualiti yang jelas diperhatikan dengan satu anjakan graf ke kanan.
  • Sekolah B telah menunjukkan peningkatan dalam nilai min dan penurunan dalam nilai varians (graf menjadi semakin 'kurus'). Sekolah ini berjaya mengurangkan bilangan murid yang berprestasi rendah dan menganjakkan sebilangan murid ke prestasi tinggi dan mengurangkan ketidakseragaman kebolehan murid.
  • Sekolah C menunjukkan kemerosotan nilai min berbanding dengan awal tahun. Lebar graf yang hampir sama menunjukkan keseragaman kebolehan murid dikekalkan. Namun demikian, anjakan graf ke kiri telah menunjukkan kemerosotan pada keseluruhan.
Walau bagaimana pun, kalau kita perhatikan rajah itu sekali lagi, jelas diperhatikan bahawa jika kayu ukur yang sama digunakan dan ketiga-tiga buah sekolah dilonggokkan bersama (dan semua sekolah yang lain) dan disusun dengan 'ranking' mengikut prestasi min markah, sekolah C masih di atas sekolah B dan A.

Ucapan tahniah kepada sekolah yang mana satu? Anugerah kepada sekolah yang mana satu? Yang mana satu mencerminkan kejayaan kepimpinan sekolah? Itu pun hanya dilihat dari aspek akademik. Apa pula dengan aspek yang lain? Bukankah yang sentiasa ditegaskan ialah pendidikan holistik, kebolehpasaran, ketrampilan.....?

Minta maaf, banyak soalan tetapi tiada jawapan. Cuma 'thinking allowed' dan 'thinking aloud' sahaja. Terima kasih.

Wednesday, December 16, 2009

Kayu Ukur Yang Berbeza (Sepatutnya)

Musim ini memang musim sibuk dan panas. Sibuk kerana SPM terlalu lewat tamat dan sekolah tak lama akan buka lagi. Panas kerana pelbagai perkara harus disiapkan sebelum disemak dan di beri banyak '/' dan sedikit 'X'. Panas juga kerana tiada peluang untuk disejukkan sedikit seperti enjin yang telah bergerak beratus-ratus kilometer tanpa berhenti. Panas juga kerana melihat banyak perkara yang agak simplistik daripada pakar-pakar yang sepatutnya holistik. Panas kerana .......

Saya tidak pasti berapa kerap saya dapat membincang isu yang ingin saya mulakan di sini. Walau bagaimana pun, saya akan bermula dengan penulisan ini.

Cerita tentang TOV atau 'take-off value' murid-murid di sekolah, iaitu titik tolak atau asas yang sedia ada, kita perlu juga melihat pola taburan murid-murid. Sekolah-sekolah yang berlainan akan mempunyai pola taburan murid yang berlainan. Cabaran sesebuah sekolah dalam usaha mendidik murid-murid bergantung TOV yang secara realistiknya bergantung kepada min dan varians taburan pencapaian murid-murid. Tak kurang penting juga ialah saiz enrolmen.

Untuk memudahkan perbincangan, saya mencadangkan satu kaedah secara hipotetikal. Katakanlah setiap murid yang memasuki sekolah menengah (Tingkatan 1) mempunya satu rekod pencapaian akademik (katakanlah UPSR) dalam bentuk min markah. Sebagai contoh, untuk seorang murid yang mengambil lima mata pelajaran, min markah ialah jumlah markah lima mata pelajaran itu dibahagikan dengan lima. Jika setiap murid yang mendaftarkan diri di sekolah menengah direkod markahnya dalam sebuah grid markah, satu pola yang menunjukkan taburan markah semua murid Tingkatan 1 akan dihasilkan. Rajah di sebelah menunjukkan satu contoh grid markah tersebut.

Selanjutnya, jika kita perhatikan tiga jenis sekolah dari segi pola taburan (mungkin ada lebih banyak jenis lagi tetapi saya hadkan kepada tiga yang lebih biasa). Juga, untuk memudahkan perbincangan, kita buat satu anggapan bahawa graf-graf itu bertaburan normal.
  • Sekolah jenis A mempunyai murid yang bertaburan dari yang berprestasi akademik yang sangat rendah ke yang sangat tinggi. Graf taburan itu juga menunjukkan min markah yang rendah dan varians yang sangat besar. Ini bermaksud bukan sahaja TOV markah keseluruhan adalah rendah, malahan kebolehan murid-murid juga amat berbeza (tidak seragam). Luas di bawah graf yang besar juga menunjukkan enrolmen yang besar.
  • Sekolah jenis B mempunyai min markah yang lebih tinggi daripada sekolah jenis A. Variansnya adalah lebih kecil daripada varians sekolah jenis A. Ini bermaksud TOV sekolah jenis B adalah lebih tinggi berbanding dengan sekolah jenis A. Varians yang lebih kecil juga bermaksud ketidakseragaman murid adalah lebih kecil.
  • Sekolah jenis C sudah pasti tidak mencerminkan situasi sebenar masyarakat. Sememangnya pengambilan sekolah jenis C telah melalui proses 'social engineering' di mana pintunya hanya dibuka kepada murid-murid yang cemerlang sahaja. Keadaan ini jelas dilihat dari pola taburan dengan min yang begitu tinggi dan varians yang begitu kecil. Sekolah jenis C mempunyai murid-murid yang berprestasi akademik yang tinggi dan mempunyai keseragaman kebolehan yang tinggi. Juga, luas yang kecil menunjukkan enrolmen yang kecil.
Setujukah anda bahawa memandangkan pola yang jauh berlainan yang sudah pasti diterjemahkan kepada cabaran-cabaran yang amat berlainan, kayu ukur bagi kejayaan harus berbeza? Atau, patutkah sekolah-sekolah di kategorikan mengikut realiti TOV yang berlainan? Atau, adakah lebih berpatutan untuk memberi erti yang berlainan kepada istilah 'kejayaan' mengikut cabaran yang berlainan? Saya harap dapat teruskan perbincangan ini tidak lama lagi. Sementara itu, saya harap ada respons yang dapat menyejukkan saya sedikit. Terima kasih.

Saturday, December 12, 2009

D....e......l.....a.......y

Almost two months has passed since I posted my last article. No good excuse for the delay. It is some sort of 'back to basics'....something I started more than two dozen of years ago, before we even know of the Internet, what more to say about email, blog, facebook, etc. Actually it is more appropriate to call it 'back to garden'. Having started gardening and followed by rearing of koi, I find that 24 hours a day is hardly enough for me. So, something got to go (for the time being) and it is blogging that has to give way to gardening. Don't get me wrong. It is only temporary as it is proven by this posting.

In fact gardening does not take up much of my time. It is the koi, or, to be more precise, the koi pond and its accessories that has been keeping me outdoor, sometimes till late at night. Believe me, tending the pond has helped to sharpen my observational and problem-solving skills that can help me in my work in school. Actually when I wanted to rear koi, I did not expect to face so many challenges. (You call these trivial things as challenges when the country is facing with many big issues and problems? Never mind-lah!!!)

I do not want to bore you with details except for some interesting instances I like to share here.
  1. I realised my filter tank was full of larva. Luckily I discovered that before the 'who-you-know-I-mean' finds out. I rushed to a nearby shop to buy a piece net and pieces of wood to make a cover for the tank. Having done that, I happily assumed the problem was solved until I took out the cover to clean the filter one day. What a shock when a dark cloud emerged from the surface of the tank. Actually it was such a huge quantity of mosquitoes that together they looked like a dark cloud. Lesson number 1 : Do not think a problem is solved just by implementing untested procedures and leave it aside without further observations and supervisions.
  2. Thinking hard how to solve that problem. A finer net? Using chemicals? Making the water fast-flowing? Finally, a friend suggested to put some fish in the filter tank to eat the larva-simple as that and the problem was solved by a packet of fish costing only RM2. Lesson number 2 : Do not be trapped by too complicated methods so much so that we ignore the simple, obvious though not so glamorous but effective solutions.
  3. I bought five floating water plants, each having roots of about 20 cm long. Hardly two hours after I floated them on the surface of my koi pond, the roots were detached from the plants. I do not have any proofs but I guess it must be the work of those 'naughty' koi in the pond. Anyway, I do not intent to punish them for their mischief even if I have concrete evidences. (Don't equate me to 'some-people-you-often-hear-about' for letting go culprits unpunished because fish are not human beings.) I thought of a solution to salvage the five plants before they succumb to further injuries. I took a plastic pot, tied it with a rope, attached to a plastic-coated iron wire and hung it by the side of the pond so that the pot would not sink. I then placed the five plants in the pot so that it was still floating but safe from their 'enemies' outside. Somehow or rather, the pot was detached from the rope but to my pleasant surprise the pot was still floating. Apparently, even when filled with water its density was still lower than that of the water in the pond. I felt like a fool doing all those stunts with rope, wires, shaping and adjusting to make sure the pot stayed on the surface of the water when in actual case it would float anyway by itself. Lesson number three : Don't try to be too smart with technology and forget about the basic sciences. (Technology-all those works with rope, wire and pliers. Basic science-relative density.)
  4. Just as I thought I have saved those plants from the treat of my koi, I was challenged(sorry again with this big word) with a new mystery. For a few morning when I routinely fed my koi before going to work, I was surprised to see the plants turned upside down. Did any of the koi jumped into the pot and turned those plants and jump back before I woke up? Luckily, I am not one who is too indulged with fantasies or fairy tales. Did someone sneak into my compound to do this stupid thing? Another stupid thought. Anyway, I did not give out thinking of a solution to that puzzle. Finally, one morning I saw a frog on the edge of the pot and the mystery was solved. For those who study science will know of Newton's third law of motion which states that for every action there will be an equal reaction in the opposite direction. The frog liked to visit the floating plants and jumped from one plant to another. So each time the frog jumped forward from a plant it kicked the plant backward and usually turned it upside down. Lesson number four : Do not give up easily and continue to think as solutions will favour a thinking mind.
There are more other interesting things just about the fish pond but I do not wish to annoy readers with these trivial things when 2012 is just around the corner. But then if we look around us and see people who are supposed to be doing big things quarreling like kids, my thought may not be too childish after all. I shall continue the next time.