Sunday, July 25, 2010

Sedikit Berkenaan ‘Idea Market’


Latar Belakang

‘Market’ atau pasar merupakan satu tempat jual-beli secara terbuka. Pelbagai barangan jualan dipamerkan dan jurujual masing-masing mengiklankan barangan mereka untuk menarik pelanggan yang mempunyai kebebasan untuk memilih dan membeli barangan yang mereka hendak atau perlu. (Ada perbezaan antara hendak dan perlu. Terdapat 4 situasi : hendak tetapi tak perlu; hendak dan perlu; tak hendak tetapi perlu; tak hendak dan tak perlu). Siapa yang paling pandai menarik hati pelanggan akan berjaya dalam perniagaan. Begitu juga tentang ‘Idea Market’, cuma di sini, yang dijual ialah idea, bukan barangan. Seperti jurujual barangan di pasar, jurujual idea perlu mengiklankan produk mereka dengan cara yang menarik dan mempengaruhi pelanggan supaya rasa perlu dan hendak beli.

Sesi pembentangan ‘Idea Market’ merupakan satu pletfom perkongsian idea dan inovasi yang amat sesuai kerana pembentang tidak terikat kepada sesuatu format yang terlalu rigid. Saya memberi satu analogi untuk menjelaskan maksud saya. Katakan seorang bernama Idear yang tahu jalan yang paling dekat ke sebuah kedai. Beliau ingin menerangkan kepada seorang rakan bernama Mark bagaimana hendak pergi ke kedai itu dengan menggunakan bahasa yang Idear biasa. Tetapi, Mark mewajibkan Idear untuk mengguakan Bahasa Jerman, satu bahasa yang Idear tidak biasa, untuk menerangkan bagaimana pergi ke kedai itu. Walau pun perkara yang utama ialah untuk pergi ke kedai itu, kekangan bahasa itu telah menyebabkan objektif itu tidak tercapai. Yang paling penting dalam ‘Idea market’, ialah perkongsian sesuatu idea atau inovasi. Kalau idea tersebut wajibkan dibentangkan dalam format yang tetap, katakan sebagai contoh, dalam bentuk kajian tindakan, terdapat kekangan tambahan dalam untuk mengkomunikasi idea itu, melainkan, idea itu memang pada asalnya ialah hasil satu kajian tindakan.  Pembentangan mengikut format yang sesuai dengan idea/inovasi sama ada melalui perkongsian ‘success story’, amalan terbaik (best practices), cerita guru (teacher’s story), inovasi nilai (‘Blue Ocean Strategy’), pengurusan strategik dan lain-lain harus digalakkan untuk mencungkilkan idea-idea untuk dikongsi sama.

Walau bagaimana pun, format bebas tidak bermaksud tanpa format, atau pun, terlalu bebas di mana sebarang perkara boleh dibentangkan. Oleh itu pembentangan ‘idea market’ harus disemak, dinilai dan dicabar oleh panel ‘moderator’ (sedikit macam konsep penghakiman dalam ‘American Idol’.) Peranan moderator adalah untuk mendapat penjelasan tentang isu terlibat dan ketepatan idea atau inovasi yang dilakukan untuk menangangi isu tersebut dan impak inovasi itu.

Sedikit Berkenaan Inovasi

Mengikut Wikipedia, ‘Innovation is a change in the thought process for doing something, or the useful application of new inventions or discoveries. It may refer to an incremental emergent or radical and revolutionary changes in thinking, products, processes, or organisations.....something new must be substantially different to be innovative. In economics the change must increase value, customer value, or producer value. The goal of innovation is positive change, to make someone or something better. Innovation leading to increased productivity is the fundamental source of increasing wealth in an economy.’

Mengikut takrifan Unit Pemodenan Tadbiran Malaysia (MAMPU) yang memainkan peranan sebagai Urusetia bagi Anugerah Inovasi Perkhidmatan Awam, inovasi merangkumi

  • memperkenalkan idea baru dalam aspek kerja untuk hasilkan perkhidmatan berkualiti.
  • perubahan yang boleh dalam bentuk pengenalan teknologi baru, perubahan prosedur yang boleh jimatkan tenaga, masa dan kos, dan dengan itu meningkatkan penghasilan kerja.
  • pengurangan kos operasi
  • penjimatan masa
  • peningkatan hasil kerja
  • peningkatan dalam tahap kepuasan hati pelanggan

Format Pelaksanaan ‘Idea Market’

Walau pun sesi ‘Idea Market’ boleh dilaksanakan mengikut pelbagai cara mengikut kesesuaian situasi dan peserta, saya ingin mencadangkan satu cara yang lebih mudah diurus. Setiap pembentang sama ada secara individu atau berkumpulan diberi 15 minit untuk membentang idea masing-masing tanpa diganggu. Pembentang itu boleh menggunakan alatan / ABM / BBM, multimedia atau simulasi mengikut kesesuaian.

Selepas itu, para hadirin dan panel ‘moderator’ boleh kemukakan soalan kepada pembentang. ‘Moderator’ ada kuasa untuk mengawal soalan dan masa hadirin yang menanya untuk mengelakkan soalan-soalan yang tidak berkenaan dan membazir masa. Jumlah masa yang diperuntukkan ialah 5-10 minit. Perlu ada seorang untuk menjaga masa. Orang ini sama ada ditugaskan khas sebagai penjaga masa atau merupakan salah seorang ahli panel ‘moderator’. Ketua panel ‘moderator’ perlu kawal masa dengan tepat, termasuk memberhentikan pembentangan apabila masa sudah tamat. Seorang pembentang akan diberitahu apabila masa pembentangan beliau hanya tinggal 5 minit sahaja.

Untuk memudahkan pembentang dan panel ‘moderator’, kandungan yang dibentang dan dinilai perlu mengandungi yang berikut seperti (rujukan : MAMPU):

  • Isu : Permasalahan dan kedudukan sebelum inovasi dilaksanakan
  • Idea : Inovasi yang telah dilaksanakan; dan
  • Impak : Faedah-faedah dari inovasi yang telah dilaksanakan

Happy Fish?

It has been a long long time since I last wrote about my fish (http://thinkingallowed1.blogspot.com/2009/12/delay.html). Just in case anyone is wondering whether I am still interested in fish, I can assure you 100% that it is still one of my favourite hobbies. (Mathematically inclined reader please bear with me and do not question how I quantify that value.) In fact I have spent quite a portion of my time last week doing works related to my fish pond. A very free week? Exactly the opposite. I needed to do something special in order to unwind after a hectic schedule each day. Perhaps even my fish symphatised me by rushing towards me every time I walked near the pond. So, in order to reciprocate their kindness, I did some research on how to entertain fish. I found a site on how to create favourite places for fish to hang around using the PVC pipes cut into short pieces (http://aquatopiaforum.com/index.php?showtopic=585). So, it seems these short pieces of pipes can provide shelter and a complex tunnel system can stimulate the 'dynamism' of the fish. The structure provides a happy environment for the fish. And, even if the fish are threatened by one reason or another, they can always retreat into the PVC bunkers for protection. So you see, a simple DIY modification with some old pieces of supposedly useless PVC pipes that I do not bear to throw away,  has resulted in some sort of transformation for the fish (excuse me for being a bit carried away by my involvement with the "transformational Leadership' training). Wait a minute.....Can fish be happy---the way we define happiness in human beings? Can fish symphatise somebody? Have my hectic schedule plus the recent experience with the film 'Toy Story 3' transformed my imagination that has blurred the boundary between the reality and the imaginary world? Anyway, that does not matter much. What that is more important is that, I have added value to the pond without hurting the fish, and MADE MYSELF HAPPY by thinking that I have made the fish happy.

Tuesday, July 6, 2010

Lagi Sakit

Kesian budak ini. Tapak kaki kiri budak ini bermasalah. Selama ini, semua orang tahu kaki kiri budak ini memang sakit. Semua orang akui sesuatu perlu dilakukan untuk mengurangkan kesakitan itu. Tetapi janganlah terus potong kaki macam itu. Artikel ini sangat pendek. Ayat pun pendek. Sesuai untuk orang yang tiada masa membaca dan berfikir lama-lama. Mereka nak 'penyelesaian' segera. Minta maaf......tiada kaki lagi sakit.