Thursday, October 15, 2009

Mengaplikasi Teori 'Broken Windows' Di Sekolah

Pada Sabtu yang lepas (10-10-2009), saya telah memberi satu ceramah bertajuk 'Mengaplikasi Teori 'Broken Windows' Di Sekolah' kepada semua penolong kanan (petang) sekolah menengah di Johor. Saya paparkan ringkasan nota saya khas untuk mereka yang telah hadir ceramah tersebut. Walau bagaimana pun, bagi pembaca yang lain, teori ini amat berguna dalam membantu kita dalam banyak aspek tugas kita, khasnya yang melihatkan urusan manusia.


Pengenalan

  • Teori 'Broken Windows' adalah hasil kajian James Q. Wilson dan George L. Kelling.
  • Teori ini menyatakan bahawa kejadian jenayah adalah kesan yang tidak dapat dielakkan akibat daripada keadaan yang celaru* (disorder).
  • Premis Asas : Jika sekeping kaca tingkap yang pecah dibiarkan begitu, akan memberi kesimpulan bahawa tiada orang peduli tentang perkara itu. Kemungkinan besar, lebih banyak tingkap akan dipecahkan.
  • Gangguan oleh keadaan persekitaran yang celaru (disorderly) dan kekurangan disiplin (disorderliness and incivility) akan menyebabkan masalah yang lebih serius.


Premis Asas

  • Persekitaran yang penuh dengan kerosakan dan grafiti tanpa dikawal boleh mewujudkan ketegangan minda dan ketidakpastian.

Quotes

  • ....Crime is an inevitable result of disorder.
  • ...one unrepaired broken window is a signal that no one cares, and so breaking more windows costs nothing. (It has always been fun.)
  • ...anxiety stems from a fear of "real" crime and from a sense that the street is disorderly.... People assign a high value to public order......
  • ...disorder and crime are usually inextricably linked, in a kind of developmental sequence.

Mengaplikasi Teori 'Broken Windows' Di Sekolah

  • Sekolah ialah tempat murid-murid menghabiskan sebahagian besar masa mereka hampir setiap hari.
  • Majoriti murid akan berasa bangga jika sekolah berada dalam keadaan yang teratur (orderly), ceria dan selamat.
  • Murid-murid sangat peka dan mempunyai kemampuan untuk menilai kepimpinan sekolah melalui kaca mata mereka.
  • Kecelaruan (disorderliness) seperti kaca-kaca tingkap pecah yang terbiar tanpa gantian, contengan-contengan di dinding, papan-papan notis yang tidak terurus dan sampah-sarap di merata-rata tempat akan memberi satu gambaran negatif di kalangan murid tentang kepimpinan sekolah - kurang berperihatin, kurang minat dan kurang ambil peduli.
  • Kerosakan dan vandalisme akan meningkat jika langkah segera untuk membetulkan keadaan tidak diambil. Kerosakan kecil yang terbiar mungkin akan besar menyebabkan kerosakan yang lebih besar.
  • Begitu juga, masalah disiplin yang kecil kalau dibiar tanpa tindakan membaikpulih akan berjangkit menjadi fenomena yang serius.


Beberapa Amalan Penting

  • Mementingkan persepsi: Teori 'Broken Windows' bukan setakat berkenaan dengan tingkap yang pecah sahaja. Teori ini menegaskan kepentingan persepsi seseorang pelanggan akan menentukan aras ketaatan orang itu kepada organisasi.
  • Toleransi sifar kepada masalah kecil (small defects can snowball into large problems): Teori ini menerangkan bagaimana masalah kecil yang terbiar akan menjadi masalah besar.
  • Pencegahan (broken windows are best repaired before they break).
  • Tindakan (broken windows can be repaired, but they have to be seen and fixed as quickly as possible): Masalah kecil boleh dibetulkan, tetapi perlu dilihat proses pembaikpulihan itu dilakukan dengan secepat yang mungkin.


Tanggungjawab Dan Komitmen

  • Semua ada peranan (employees who go above and beyond the call of duty are the ones who will spot and repair broken windows. All employees are customer service employees. Everyone in the organisation does something that affects the customer service.)


Sekian Sahaja. Terima Kasih
Semoga Teori ‘Broken Window’Dapat Membantu Urusan Tuan/Puan Di Sekolah Masing-masing.

2 comments:

Anonymous said...

nice sharing..saya baru belajar about broken window, menarik!

Thinking Allowed said...

It is a very useful and practical theory.