Wednesday, April 20, 2011

Pertandingan Silat Seni Daerah Kluang 2011--Satu Contoh 'BOS' (1)

Hari ini saya dijemput untuk menyaksikan Pertandingan Silat Seni Daerah Kluang di Ruang Legar Kluang Mall. Saya perhatikan bahawa pertandingan ini boleh dijadikan satu contoh yang baik yang bercirikan 'Blue Ocean Strategy' (BOS). Pertandingan ini memenuhi kedua-dua syarat meningkatkan nilai dan menurunkan kos secara serentak, yang dikenali sebagai inovasi nilai dan menjadi asas BOS.
Saya mewakili hujah saya dalam grid Hapuskan-Kurangkan-Tingkatkan-Ciptakan dan mewakili beberapa dari aspek-aspek itu dalam sebuah kanvas strategi.
Sememangnya kolaborasi di antara Pejabat Pelajaran Daerah Kluang (PPDK) dengan pihak pengurusan Kluang Mall merupakan satu inovasi menang-menang yang menguntungkan kedua-dua pihak. PPDK yang mendapat sebuah venue yang begitu kondusif untuk pertandingan silat secara percuma dan pihak pengurusan Kluang Mall juga beruntung dari segi penambahan bilangan pelanggan ke pusat beli-belah itu dari kalangan peserta, pengelola, ibu bapa dan orang-orang awam yang dapat menonton secara percuma. Saya akan sambung dalam artikel yang selanjutnya dengan penerangan yang lebih detail aspek-aspek dalam grid Hapuskan-Kurangkan-Tingkatkan-Ciptakan.



No comments: