Wednesday, December 23, 2009

Kayu Ukur Yang Berbeza (Sepatutnya) 3

Syabas diucapkan kepada sekolah A kerana dapat mengatasi banyak cabaran awalan dan berjaya menganjakkan ramai murid ke tahap yang lebih cemerlang. Sekolah B sebenarnya mengalami kemerosotan. Tahniah juga kepada sekolah C kerana berjaya menganjakkan lebih ramai murid ke tahap yang lebih cemerlang lagi.

Sekolah A memberi impak yang lebih besar kepada peningkatan berbanding dengan sekolah C walau pun dari segi 'ranking' sekolah C masih lebih atas dari sekolah A.

Sekolah A mempunyai enrolmen yang jauh lebih besar berbanding dengan sekolah C. Tambahan lagi jurang perbezaan antara kebolehan murid di sekolah A amat besar, tidak seperti sekolah C yang hampir seragam. Walau pun graf menunjukkan kedua-dua sekolah A dan C ada peningkatan, sebenarnya, sekolah A yang lebih hebat kerana dengan kekangan seperti enrolmen besar, ketidakseragaman (varians besar), min TOV yang rendah, pencapaian pada hujung tahun sekolah tersebut amat signifikan. Sekolah seperti ini (A) tak wujud? Setakat pada hipotesis sahaja? Tidak semestinya sekiranya isyarat, motivasi dan pengiktirafan yang betul, realistik, tak simplistik dan berpatutan diberi. Setuju?

No comments: