Sunday, July 1, 2012

Bengkel Pengajaran Sains, 30-6-2012, UKM (1)

Saya dijemput untuk memberi ceramah bertajuk 'Teaching Science Through Cartoon' sempena Bengkel Pengajaran Sains yang dianjurkan oleh Fakulti Pendidikan, UKM. Tema bengkel itu ialah 'Science is Fun'. Walau pun perjalanan dari Kluang, Johor ke UKM di Bangi boleh kata agak jauh dan bengkel ini diadakan pada hujung minggu yang ditunggu-tunggu untuk berehat selepas kesibukan kejohanan olahraga tahunan sekolah, namun demikian, atas prinsip perkongsian idea demi untuk 'merebak jangkitan minat dalam sains', satu seruan yang kuat dalam hati saya untuk melaksanakan tugas ini sebagai satu misi yang murni. Sekitar 90 orang peserta yang terdiri daripada pelajar ijazah sarjana dan guru-guru sains menghadiri bengkel ini. Turut serta bersama dalam slot saya ialah Prof. Dr Lilia Halim, Dekan Fakulti Pendidikan UKM dan Dr Zanaton Iksan, pensyarah fakulti tersebut. Kalau sistem pengredan digunakan untuk menilai penyertaan peserta bengkel, saya tidak teragak-agak memberi gred A kepada mereka. Ini adalah berasaskan respons and penglibatan mereka. Usaha mereka untuk melukis, memberi tepukan, ketawa, menanya, menjawab dan menumpukan perhatian pada waktu yang paling bermotivasi, iaitu 2:30 - 4:30 petang sungguh memotivasikan saya.
 
Mengapa saya menganggap jemputan ini sebagai satu peluang keemasan kerana tidak banyak organisasi sama ada kerajaan atau swasta mengambil inisiatif seperti ini walaupun kerajaan sering menegaskan kepentingan pendidikan sains dan membangkitkan masalah tentang kekurangan minat murid-murid dalam mata pelajaran sains. Saya juga menghargai usaha pihak UKM menjemput saya, seorang 'kecil' yang mengginap di sebuah bandar yang 'kecil' di satu tempat yang 'jauh'. Saya menghargai fakta bahawa orang dari jauh pun nampak saya walaupun orang-orang dekat...... Saya menghargai usaha Prof. Dr Lilia, dalam kesibukan beliau, meluangkan masa khas untuk mengikut ceramah saya. Semua ini kekal dalam kenangan manis apabila saya bangun pada pagi ini dan mendorong saya untuk menulis blog ini. Oleh kerana rakan-rakan peserta tidak sempat mendapat bahan ceramah saya, saya cuba memberi sedikit imbasan tentang kandungan ceramah saya dalam blog saya, dipecah kepada beberapa bahagian untuk memudahkan penulisan dan bacaan.

No comments: