Friday, September 10, 2010

Cognitive Bias (Kepingcangan Kognitif?)

Pagi Hari Raya Puasa Aidilfitri. Hujan renyai-renyai di luar. Saya selesa di halaman rumah menulis blog. Isteri komen-cuti pun nak kerja? Ada orang fikir buka komputer mesti kerja. Kadang-kadang saya sendiri pun keliru. Menulis blog ialah kerja? Khasnya blog berkenaan profesion saya. Kerja? Hobi? Kewajiban? 'Busy-body'? Saya tak tahu. Saya tak perlu tahu. Saya tak nak tahu. Saya hanya ingat kata Richard Feynman (seorang saintis, pemenang hadiah Nobel dalam bidang Fizik, guru yang amat cemerlang, pemain muzik, pelukis dan idola saya selain daripada Leonardo da Vinci) : Kadangkala saya sendiri tidak jelas bila masa kerja saya tamat dan hobi saya bermula.

Pagi ini saya ingin menulis sedikit berkenaan 'cognitive bias'. Saya tidak dapat mencari satu istilah yang setara dalam Bahasa Malaysia. Oleh itu saya cuba menterjemahkan kepada 'kepincangan kognitif'. Mengikut Wikipedia : A cognitive bias is the human tendency to make systematic errors in certain circumstances based on cognitive factors rather than evidence. Such biases can result from information-processing shortcuts called heuristics. They include errors in statistical judgment, social attribution, and memory. Cognitive biases are a common outcome of human thought, and often drastically skew the reliability of anecdotal and legal evidence. It is a phenomenon studied in cognitive science and social psychology.

Terdapat beberapa jenis kepincangan kognitif yang rakan-rakan dapat membaca dari laman Wikipedia. Saya percaya rakan-rakan akan mendapati bahan-bahan bacaan ini amat berkaitan dengan profesion sendiri. Saya akan mengemukakan beberapa contoh dan cuba kaitkan dengan konteks profesion saya mengikut taksiran diri sendiri. Sama ada taksiran itu jitu atau tidak, boleh dibincangkan selanjutnya. Lagi pun, kita sentiasa diminta berfikir secara kritis dan kreatif, membincang, membaca dan menulis demi untuk memberi harapan kepada negara dalam usaha menjadikan negara kita sebuah negara yang maju di mana inovasi menjadi jentera utama untuk kemajuan. Saya ingin mengemukakan beberapa contoh amalan di sekolah yang mungkin boleh membinggungkan perasaan pembaca (yang makan cili sendiri rasa pedas) tetapi harap berfikiran positif kerana provokasi pemikiran ini adalah bertujuan untuk membuat refleksi tentang beberapa amalan selama ini.

1. The quick fix mentality, juga dikenali sebagai the magic pill mentality - Pemikiran bahawa kebanyakan perkara dapat diselesaikan dengan cepat dan mudah jika anda mencari penyelesaian yang betul.

Contoh: Ramai murid dari SJK tidak menguasai Bahasa Melaysia - Adakan 'Latihan Dalam Perkhidmatan' atau LDP dan buat mudul belajar. Semuanya 'kautim' (beres atau selesai).

Contoh: Beg murid-murid besar dan berat -a) Sediakan loker di sekolah, 'kautim'. b) Semua murid dibekalkan laptop dan ebook, 'kautim' c) Adakan jadual anjal, kurangkan subjek sehari, 'kautim'.

Contoh: Murid-murid hanya mementingkan peperiksaan, mendapat A (atau A+ memandangkan A sudah tak cukup), kurang aktif, kurang inovatif dan kurang inisiatif - a) Adakan Kelab Aktif, Inovatif dan Inisiatif, 'kautim'. b) Mansuhkan peperiksaan, 'kautim'.

2.The bandwagon effect - Percaya dan melakukan sesuatu perkara hanya kerana ramai orang lain percaya dan buat perkara itu.

Contoh: Kelas tuisyen malam. Mengapa buat? Orang lain buat.

Contoh: Ceramah Teknik Menjawab Soalan-soalan Peperiksaan Awam. Nampaknya macam tak berkesan-- begitu lewat, tinggal beberapa hari lagi sudah periksa; beramai-ramai di'sardin'kan di dalam kantin di atas bangku panjang tanpa meja; bersaing-saing bercakap--suara yang paling tak didengar ialah suara penceramah; panas, lapar dan tak dapat tumpu perhatian. Mengapa buat? Jawapan: Orang lain buat. Ramai buat. Dulu buat. Tak senang kalau tak buat. (Jangan salah faham. Kalau buat biar strategik dengan mengambil kira faktor kesesuaian masa, tempat, kumpulan sasaran, cara penyampaian dll.)

No comments: