Friday, September 10, 2010

Cognitive Bias (Kepingcangan Kognitif?) 2

Sambung lagi penulisan berkenaan Cognitive Bias (Kepingcangan Kognitif?).

3.Confirmation bias-Kecenderungan untuk menyebelahi maklumat yang menyokong prakonsepsi atau hipoteses diri tanpa mengambil kira sama ada maklumat itu benar atau tidak. Akibatnya, terdapat kecendurungan untuk mengumpul maklumat atau mengingat fakta-fakta dari ingatan secara 'pilih kasih' dan membuat pentaksiran pincang kepada keputusan yang diharapkan.

Contoh: Saya tidak akan lupa laporan berikut walau pun peristiwa itu telah berlaku satu masa yang sangat lama dahulu, ketika sains diperkenalkan semula di sekolah rendah. Kata seorang guru besar: Saya mengaturkan murid-murid Tahun 6 melawat makmal sains sebuah sekolah menengah premier sekali. Hasilnya--Keputusan Sains UPSR naik! (Mengapa tak lawat 10 kali supaya semua calon mendapat A?)

Contoh: Kita dah buat macam-macam program, termasuk baca beramai-ramai 5 minit sebelum waktu pertama, beri pil vitamin secara percuma-seorang sebiji pada awal Penggal 2, nyanyian lagu-lagu motivasi pada pagi peperiksaan, pasang banyak cermin untuk meningkatkan imej kendiri dan banyak lagi program yang sekolah lain tak buat. Hasilnya? Keputusan naik sedikit. (Apakah asas perbandingan itu? Adakah mungkinnya keputusan naik lebih banyak kalau program-program mengganggu itu dikurangkan? Atau-adakah naik/turun dalam 'error margin' sahaja? Sekali lagi, jangan salah faham--bukan tiada program tetapi berhati-hati dengan kesimpulan yang dibuat.)

4. The exposure effect - Suatu psikologi psikososial yang juga dikenali sebagai familiarity principle atau prinsip kebiasaan. Dalam kajian tentang daya tarikan interpersonal, semakin kerap seorang dilihat oleh orang lain, semakin orang itu disukai. Fenomena ini juga menerangkan mengapa seseorang lebih mungkin meminati dan memiliki barang atau perkara yang dia lebih biasa dengan.

Contoh: Mengapa orang itu dipilih walaupun ada orang lain yang lebih senior dan berkelayakan? Jawapan: Dia sentiasa menunjukkan muka diri. Dia selalu main golf dengan orang besar-besar.

Contoh: Mengapa bertahun-tahun, orang yang sama melakukan kerja yang sama? Jawapan: Dah biasa, lebih mudah nak buat. Mereka pun suka, bertahun-tahun buat sampai tutup mata pun boleh buat. (Tetapi dulu buat, muda lagi, DG 41 lagi, sekarang dah meningkat secara kronologi(kurang sensitif), dah DG44 atau DG48, masih buat kerja yang sama? Bukan tak boleh tetapi siapa yang buat kerja yang lebih kompleks? Yang DC41?)


5. Negativity bias- Suatu fenomena psikologi di mana orang lebih menumpukan perhatian dan memberi keberatan yang lebih kepada pengalaman yang negatif daripada yang positif.

Contoh: Guru A kepada Guru B : Murid ini kreatif, cepat pemikirannya, aktif dan respon dengan cepat kepada soalan-soalan guru. Cuma satu perkara-seperti budak-budak yang IQ tinggi budak ini kurang sabar dan suka bising di kelas. Kesimpulan Guru B : Budak ini kurang sabar dan selalu bising di kelas. Saya perlu disiplinkan dia.

Contoh: Penceramah : Amalan kepimpinan transformasional menuntut pemimpin sebagai contoh, boleh mempengaruhi guru untuk meningkatkan mutu, boleh membawa sekolah ke satu tahap kecemerlangan yang lebih tinggi. Usaha ini amat penting membantu mentransformasikan negara ke tahap negara yang maju. Suka tak suka, ini bermaksud pemimpin perlu mementingkan organisasi lebih daripada diri dan perlu memikul beban yang besar. Peserta : Tambah beban, lebih banyak kerja. Stress!

No comments: