Mereka tidak menguasai asas membaca dan menulis semasa di sekolah rendah. Mereka tidak dapat mengikut pengajaran guru di sekolah menengah kerana asas mereka yang terlampau rendah. Mereka mungkin tidak mempunyai kecerdasan matematik-logik dan linguistik yang menjadi asas sistem pendidikan. Mereka mungkin mempunyai kecerdasan 'interpersonal', 'rhythmic', dan lain-lain tetapi tidak berpeluang untuk menonjolkan bakat mereka.
Setiap hari mereka pergi ke sekolah untuk mengumpul masalah dan memberi masalah. Mereka tidak dapat menyesuaikan diri mereka dalam sistem pendidikan yang sedia ada. Mereka mungkin boleh dilatih dalam kemahiran fisikal dan manipulatif yang menjadikan mereka lebih berguna dalam dunia pekerjaan kemudian tetapi kemampuan sekolah atau institusi yang membekalkan latihan vokasional adalah amat terhad. Mereka keluar dari sekolah atas pelbagai sebab dan masuk ke masyarakat tanpa kemahiran yang spesifik. Mereka masuk ke masyarakat untuk mengumpul masalah dan memberi masalah.
Mereka terabai kerana masyarakat terlalu sibuk membahaskan isu 10 A atau 11 A atau 20A.
No comments:
Post a Comment