Beberapa minit lagi rakyat Malaysia akan merayakan Hari Kemerdekaan yang ke-52 dan kemungkinan besar pada ketika saya 'upload' penulisan ini, tarikh sudah menukar ke 31 Ogos. Selamat Hari Jadi Malaysia. Ketika menyusun gambar-gambar foto yang disimpan dalam komputer ini, saya meneliti sekali lagi hasil karya murid-murid satu pertandingan yang bertajuk 'I Am A Global Citizen' pada bulan Mei yang lalu. Saya berfikir bahawa tajuk ini adalah kait rapat dengan perayaan Hari Kemerdekaan.
Pertandingan itu dibuka kepada murid-murid semua tingkatan dan selain daripada tajuk, tiada panduan yang lain diberi. Tujuannya ialah untuk mengetahui apa interpretasi murid-murid terhadap tajuk itu. Walau pun hasil karya murid-murid bukan terlalu luar dari jangkaan, namun ada aspek-aspek yang dihasilkan oleh pemuda-pemudi yang terlibat dapat memberi perspektif baru kepada pemikiran orang-orang dewasa. Mereka ada pemikiran tersendiri, mereka mempunyai gaya pemikiran yang pasti berlainan dengan orang-orang dewasa semasa mereka muda. Mereka sebagai pemuda-pemudi zaman moden sudah pasti lebih 'multi-task' berbanding dengan pemuda-pemudi zaman dahulu (bukan 100 tahun tetapi 20 tahun dahulu). Begitu juga, ekspektasi mereka adalah berlainan. Begitu juga, sedihnya, mereka lebih keliru dengan berita-berita yang mereka baca atau dengan sama ada dari media biasa atau media alternatif melalui Internet atau sumber-sumber elektronik yang lain.
Sering kali, kita sebagai orang dewasa, pemimpin atau yang lebih 'matang' atau 'pengalaman' menganggap bahawa keputusan yang kita buat adalah yang lebih-baik daripada mereka yang masih muda. Jika kita suka nasihatkan bahawa kita makan garam lebih daripada kanak-kanak yang makan nasi, zaman 'Global Citizenship' ini harus mendesak kita mengubah diri kita dengan realiti dan pemikiran yang baru.
Pada tahun1968, seorang remaja, anak kepada seorang peguam yang terkenal, kurang minat dengan pelajaran di sekolah. Oleh kerana sering berasa bosan di sekolah biasa, ibubapa remaja itu memindahkan dia ke sebuah sekolah swasta. Keadaan budak itu tidak berubah. Tambahan lagi, terdapat 'gangguan' yang baru--Remaja itu mula tertaggih kepada komputer (pada ketika itu, komputer peribadi adalah satu ciptaan yang baru dan kemampuannya jauh kurang dari komputer sekarang). Bilik komputer telah menjadi segala-segalanya kepada remaja itu. Bersama dengan beberapa orang rakan-rakan sebaya, mereka meneroka potensi komputer dan menulis pelbgai kod arahan untuk komputer. Nasib baik, ibubapa tidak menghalang hobi yang baru. Bapanya tidak memaksa anak untuk belajar seperti diri semasa belajar untuk menjadi peguam. Ibunya tidak menyatakan bahawa perbuatan remaja itu adalah salah kerana kebanyakan remaja yang lain tidak buat demikian. Remaja itu, dan rakan-rakan sebaya mencapai 'kemerdekaan' untuk mencari ilmu dan kemahiran yang baru.
Kita seharusnya berterima kasih dan berhutang budi kepada pasangan ibubapa yang tidak menganggap diri mereka lebih 'matang' atau 'pengalaman', atau memakan garam lebih daripada remaja itu memakan nasi, kerana kemerdekaan kumpulan budak-budak inilah antara faktor utama kita semua sebagai 'Global Citizen. Remaja itu bernama Bill Gates. Salah seorang rakannya ialah Paul Allen.
Merdeka! Merdeka! Merdeka!
No comments:
Post a Comment