Sunday, January 2, 2011

Cabaran Pembukaan Sekolah

Ada yang gembira, ada yang bimbang, ada yang keliru, ada yang takut, ada yang kebal, ada yang tanya 'Esok sekolah buka?'.... Macam-macam respons terhadap pembukaan sekolah pada 3-1-2011. Mengapa ada pelbagai respons yang berlainan?
  • Ada yang gembira kerana anak-anak tidak akan kacau-kacau lagi di rumah. Atau, sekurang-kurangnya sekolah adalah lebih baik dari pusat permainan komputer, rayau-rayau di kompleks beli-belah atau lebih teruk lagi.....
  • Ada yang bimbang kerana walau dah usaha membuat persediaan yang rapi, tiada jaminan 100% bersedia melalui kaca mata pegawai-pegawai dari daerah, negeri atau langit yang akan menjunam ke dalam sekolah-sekolah esok.
  • Ada yang keliru kerana jaga sentiasa hilangkan diri dan barangan di depan pondok jaga pun dicuri.
  • Ada yang takut kerana asyik rasa kerja persediaan macam belum sempurna lagi.
  • Ada yang sudah kebal. Buka bukalah, apa susah-susah (maaf bahasa pasar).
  • Ada yang tanya 'Betulkah sekolah buka esok?' Hari ini ada apa-apa pertandingankah?
Walau apa jenis respons pun, saya suka kongsi sedikit bacaan saya dari buku 'Imitation is Limitation' oleh John Mason. Beliau menulis 'Yes! Edison was afraid of dark--yet he overcame that obstacle in a big way and invented the light bulb'. Apa yang boleh dipelajari ialah pada banyak masanya sedikit perasaan bimbang, takut dan keliru adalah baik dan produktif jika perasaan seperti ini mendorong kita mencari penambahbaikan. Yang tidak baik ialah jika perasaan seperti ini membekukan minda kita. Kalau Edison takut gelap dan selama-lama mempunyai fobia gelap tanpa usaha untuk mencari cahaya, beliau tidak akan menciptakan lampu. Samuel Glover kata: 'Circumstances are the rulers of the weak; but they are the instruments of the wise.'

Dengan itu, saya berharap rakan-rakan yang berkhidmat di sekolah menjadi seperti Edison dan mencipta pelbagai jenis lampu di tempat-tempat yang gelap atau kurang terang. Selamat bersedia menghadapi pembukaan sekolah   :-)  

1 comment:

Unknown said...

No kita tidak takut dan tidak keliru kerana kita ada pembimbing yang cemerlang.