Saturday, January 8, 2011

Kreativiti Dan Inovasi Dalam P&P - 11

Refleksi Hujung Minggu, Minggu Pertama 2011
Seronoknya perasaan saya menulis berkenaan kreativiti dan inovasi dalam p&p yang pertama untuk tahun 2011 yang secara kebetulannya merupakan artikel yang ke-11 dalam siri penulisan bertajuk 'Kreativiti Dan Inovasi Dalam P&P'. Minggu pertama persekolahan, seperti tahun-tahun lepas merupakan minggu yang sangat sibuk. Hampir setiap hari pihak pentadbiran serta guru-guru perlu melayan murid-murid dan ibu bapa berkenaan rayuan menukar kelas, menukar aliran dan macam-macam permintaan dari bantuan kewangan ke bantuan menukar sekolah. Semua ini tidak menjadi bahan perbincangan saya dalam artikel ini.

Saya lebih suka mengkongsi sedikit pemikiran saya yang berkaitan dengan kelas-kelas yang saya mengajar dalam minggu yang pertama. Murid-murid yang saya berinteraksi merupakan antara yang paling cemerlang (akademik) sekolah saya. Antara perkara yang saya bangkitkan ialah hubungan antara kemajuan masyarakat dengan kemajuan sains dan teknologi, kepentingan inovasi dan kreativiti sebagai bahan api jentera pemajuan negara, sikap dan pemikiran yang sepatut ada pada murid-murid abad ke-21. Saya juga membangkitkan tentang  pola kecenderungan respons murid-murid terhadap umur, yang lebih merupakan satu graf eksponen negatif (lihat rajah di sebelah) dan menegaskan kepentingan pemikiran kritis dan kreatif di dalam bilik darjah. Saya juga sentuh sedikit tentang hubungan antara subsidi dan harga barangan harian dan mengapa kenaikan harga sesetengah barangan asas merupakan keperluan untuk pembangunan ekonomi negara. Berkenan perbezaan antara pembekal teknologi dan pembekal tenaga manusia, ramai murid mungkin tidak percaya pada awalnya, kepada cadangan saya bahawa Kluang boleh menjadi tapak pembinaan kapal terbang Boeing 747. Tetapi, apabila saya menyatakan bahawa sebarang negara, dari yang paling maju ke yang paling mundur, boleh menghasilkan produk teknologi yang canggih asal pengasas atau pembekal teknologi berkenaan sudi membina kilang dan membawa teknologi itu serta pakar-pakar mereka ke tempat itu dan pihak berkuasa tempatan hanya membekalkan tenaga buruh sahaja, murid-murid menjadi lebih yakin kepada kenyataan saya tentang kilang Boeing itu. Dari sains saya alih ke seni, dengan kisah riwayat Vincent van Gogh, seorang pelukis Belanda yang menjadi pengasas kepada gerakan 'Impressionist' di Eropah pada hujung abad ke-19, untuk menjadikan contoh bagaimana masyarakat yang selesa dengan tradisi dan keadaan 'status quo' menolak pemikiran yang baru........

Sambil saya membincangkan perkara-perkara di atas, secara spontannya, muncul dalam pemikiran saya--Adakah perkara-perkara yang saya bangkitkan itu terlalu dalam untuk kefahaman murid? Adakah skop saya terlalu luas, khasnya apabila saya mengemukakan contoh-contoh dan fakta-fakta yang mereka tidak didedahkan oleh sebarang sukatan yang mereka melalui setakat ini? Adakah isu-isu yang saya bangkitkan itu terlalu matang untuk umur mereka? Patutkah saya membincang, kadang-kadang dengan ayat berlapis-lapis, dengan hujah-hujah yang mungkin boleh mengelirukan minda-minda yang muda dan masih 'simple' lagi, perkara-perkara yang masih tidak sangat berkenaan dengan kehidupan mereka? Tetapi, apabila saya membuat refleksi hujung minggu ketika berkesempatan untuk menenangkan minda diri, saya berasa gembira dan puas hati tentang sesi pengajaran dan pembelajaran saya dalam minggu pertama tahun 2011. Mengapa? Bukankah kita sedang dalam usaha menyemaikan budaya pemikiran seperti dalam 'Thinking School'? Kalau kita sentiasa memudahkan perkara, kita memudahkan sukatan, kita mengurangkan tahap kesukaran kiraan atau matematik, kita menanya soalan-soalan aras rendah (LOTS) kerana bimbang murid-murid tidak faham soalan-soalan beraras tinggi (HOTS), kita lebih bimbang untuk membebankan pemikiran mereka, kita takut mereka tak faham atau diri kita tidak difahami, bilakah  dapat mereka dilatih pemikiran yang lebih kompleks? Apa lagi murid-murid yang saya hadapi ini adalah antara yang paling cemerlang di sekolah. Apa kata, pada keesokan hari, murid-murid seperti ini, dengan keputusan peperiksaan awam yang begitu cemerlang, gagal dalam temuduga kerana tidak dapat menjawab soalan-soalan yang tidak terkandung dalam sukatan pelajaran yang mereka telah lalui? Salah siapa? Apa kata pada suatu hari nanti orang-orang seperti ini menjadi doktor, jurutera, akauntan, peguam, juru teknik tetapi bukan saintis yang mampu membuat inovasi atau mencipta sesuatu? Bukankah pemimpin kita mengingatkan kita bahawa untuk menganjakkan negara kita ke status negara maju, kita tidak boleh menjadi pengguna teknologi orang lain sahaja tetapi harus juga menjadi pencipta teknologi? Cabaran itu adalah terlalu besar? Susah sangat? Balik-balik ke jerat yang sama--Apa maksud itu? Cuba fikir. Saya cuma 'Thinking Allowed' sahaja.




No comments: