
Let me give you an example: When we teach the students the difference in the amplitude of the wave before and after passing through a narrow opening, we can lead them to imagine the difference by comparing the movements of the ant with that of the ladybird as shown in the drawing. You can bring life to the otherwise dull lesson on the properties of the diffracted waves.
Bahasa Malaysia : Kartun dapat menemani seorang kanak-kanak dengan membawa kebahagiaan kepada mereka, membuka minda mereka, mencetuskan imaginasi mereka... Dalam musim cuti sekolah ini, ramai kanak-kanak merebut-rebut ke panggung wayang untuk dihiburkan oleh filem kartun yang terkini, Kungfu Panda. Adalah diharapkan apabila sekolah terbuka, mereka tidak kecewa meninggalkan dunia kartun mereka. Apa kata kalau guru membawa dunia kartun ke dalam bilik darjah?
Sebagai contoh: Katakan seorang guru sains sedang mengajar tentang ciri-ciri gelombang setelah melalui sebuah celah sempit. Rajah di sebelah menunjukkan satu bandingan gerakan seekor semut dengan seekor kumbang. Sudah pasti kartun semut dan kumbang itu dapat memberi nafas baru kepada sesi pembelajaran ciri-ciri gelombang terbelau yang pada asalnya mungkin satu pelajaran yang membosankan.
No comments:
Post a Comment