Minta respons daripada murid-murid selepas menunjukkan mereka gambar pertama. Selepas itu, tunjukkan gambar yang kedua dan minta respons daripada murid-murid tanpa merujuk kepada gambar yang pertama. Kemudian, minta murid-murid menggabungkan kedua-dua gambar itu untuk membuat sesuatu kesimpulan. Guru boleh membimbing mereka untuk mengaitkan perbincangan mereka dengan kehidupan harian dari segi anggapan, salah anggapan, membuat kesimpulan yang salah berasaskan anggapan yang sering dipengaruhi oleh norma masyarakat, kepercayaan yang salah dan sebagainya.
Kata-kata kunci sebagai panduan perbincangan (jika perlu sahaja):
Gambar 1:
- Pemerhatian : Ada budak, ada girafa, ada sungai, budak melompat,....
- Tahap yang lebih tinggi lagi : Air dalam (ada inferens terlibat), budak yakin (inferens dari cara budak itu melompat), giraf relaks-boleh dibahaskan,....
- Pemerhatian: Budak cedera, giraf naik ke darat, kaki giraf pendek....
- Tahap yang lebih tinggi lagi: Budak marah, giraf relaks, air cetek,....
- Tahap yang lebih tinggi (Higher order thinking skills atau HOTS): Anggapan bahawa semua girafa berkaki panjang adalah salah. Anggapan yang salah itu menyebabkan kesimpulan yang salah berkenaan kedalaman air itu. Akibat daripada kesimpulan yang salah, perbuatan yang salah dilakukan (melompat). Akibat daripada perbuatan yang salah itu, kecederaan/kerugian ditimpai.
- Tahap yang lebih tinggi lagi: Kaitkan perkara ini dengan perkara yang berlaku di sekitar kita. Contoh: a)Perbuatan yang tergesa-gesa tanpa kajian dan penyelidikan yang menyeluruh menyebabkan penggubalan dasar yang kurang sesuai. b)Melaksanakan sesuatu perkara berasaskan kayu ukur yang tidak norma boleh mendatangkan kesan yang buruk. c)Kesedaran selepas kesilapan kadang-kadang mendatangkan kerugian yang besar dari segi kehilangan wang, masa dan peluang. d)Dari 'hero' ke 'zero'. .....
No comments:
Post a Comment