Sunday, November 28, 2010

Kreativiti Dan Inovasi Dalam P&P - 5

1. Lat lagi : Isu patriotisme. Sila bincang.
  • Adakah bendera itu menjadi seorang lebih patriotik?
  • Adakah bendera itu menjadikan pemandu itu kurang salah?
  • Bolehkah faktor bendera itu diambil kira dalam pertimbangan keberatan pelanggaran undang-undang seperti terlampau berat atau terlampau banyak asap hitam dikeluarkan?
  • Yang mana satu lebih patriotik-Mengkibar bendera atau mematuhi undang-undang?
2. Akauntabiliti dan tanggungjawab: Apabila sesuatu usaha itu berjaya, ramai akan berkejar-kejar ke depan untuk menuntut pengiktirafan sumbang diri kepada kejayaan itu. Tetapi, apabila sesuatu usaha itu tidak berjaya, ramai juga akan berkejar-kejar untuk mencari mangsa untuk memikul tanggungjawab itu. Setuju tidak? Sila bincang.

Rakan-rakan sekalian, terdapat banyak grafik yang boleh anda pilih untuk digunakan di dalam bilik darjah. Sesiapa yang menyatakan tidak sesuai, buang masa, tak habis sukatan pelajaran hanya mencari alasan sahaja. Sekali lagi kenyataan saya tidak semestinya anda setujui. Saya cuma nak kata pengajaran dan pembelajaran bukan seperti mengisi tin dengan air. Kalau kita berjaya merangsangkan pemikiran murid-murid, kemungkinan besar mereka dapat belajar dengan lebih berkesan. Pernahkah rakan-rakan dengar kata 'Teach less, learn more'? (Jangan salah faham dan amalkan 'teach less' sahaja!)


No comments: