Saturday, September 5, 2009

Kursus Kepemimpinan Transformasional 2

Slide 34
James McGregor Burns ialah pengasas idea kepemimpinan transaksional and transformasional. Mengikut beliau, kepemimpinan transaksional melibatkan pertukaran ganjaran atas perkhidmatan yang diberi. Ia merupakan satu sistem pengukuhan di mana pemimpin memberi ganjaran dan mengukuhkan tingkahlaku yang dihasratkan. Sebaliknya, kepemimpinan transformasional melepasi peringkat pemberian ganjaran ke atas prestasi yang dihasratkan. Pemimpin transformasional transform organisasi dengan membangunkan visi organisasi, membina komitmen dan meningkatkan pengupayaan pengikut.
Pemimpin transformasional mesti boleh memimpin melalui teladan, menjadi contoh kepada pengikut dan menjadi pakar rujuk dalam organisasi. Seorang pemimpin transformasional perlu mempunyai ciri-ciri yang boleh diringkaskan sebagai 4 'I'.
Idealised influence (mengunggulkan pengaruh) : Seorang pemimpin transformasional mempunyai standard etika dan moral yang tinggi, sudi berkongsi risiko secara bersama, mengutamakan kepentingan umum daripada diri sendiri dan menggunakan kuasa untuk menggerakkan individu atau kumpulan ke arah mencapai misi visi, bukan untuk keuntungan diri. 
Inspirational motivation (Motivasi yang memberi inspirasi) : Seorang pemimpin transformasional dapat mempengaruhi kumpulan untuk mempercayai masalah organisasi boleh diselesaikan. Beliau mahir meningkatkan semangat sepasukan, mempunyai minat yang mendalam, optimistik, komited, dan sudi berkongsi bersama apa yang muncul dalam pasukan kerja.
Intellectual stimulation (dorongan intelek) : Seorang pemimpin transformasional harus dapat merangsang pengikut menjadi kreatif dan inovatif, menggalakkan kritikan, bersifat keterbukaan, kelenturan dan dapat mewujudkan suasana di mana orang tidak takut untuk buat kesilapan. Beliau juga menerima hakikat bahawa setiap perkara boleh dicabar dan diubah.  
Individualised Consideration (pertimbangan secara individu) : Seorang pemimpin transformasional memberi perhatian kepada keperluan individu untuk pencapaian dan kemajuan. Setelah mengenal pasti kekuatan dan keperluan individu, beliau menggunakan pengetahuan untuk memain peranan sebagai mentor untuk membantu pengikut dan rakan sebaya mengembangkan potensi dan memikul tanggungjawab untuk perkembangan diri mereka.

No comments: